Opgeven is soms juist héél veerkrachtig

Een vriendin van mij heeft een jarenlange relatie. Ze vindt het inmiddels tijd voor kinderen (de biologische klok tikt doorrrr), hij ook (zegt hij), hij heeft haar gevraagd om te trouwen (jurk en ringen zijn al 2 jaar geleden gekocht + getuigen gevraagd) maar het komt er maar niet van. Van de kinderen en het trouwen niet. Hij vindt na 6 jaar trouwen toch te vroeg, wil nog wachten.

Doorgaan of niet? Met de relatie? Vraagt ze aan mij, want ik ben veerkrachtexpert. Wanneer en welke beslissing moet je nemen?
Doorgaan of niet met die baan? Die studie? Die……?

Tsja, die vraag kijk ik vaker. 

Of het nu werk of privé is, is het dan veerkrachtig als je maar gewoon doorbikkelt? Nee!
Het is dan juist heel veerkrachtig om op het juiste moment te stoppen.

Om afscheid te nemen van onrealistische doelen. Soms is het overduidelijk. Blijf je doorzwoegen ook al bezwijk je onder de (werk-)druk en de stress?

Maar wanneer weet je of een doel onbereikbaar is?

  • als je blijft hangen op een bepaald niveau en dan dus al een tijdje ‘hangt’,
  • je naaste omgeving geeft aan dat het misschien tijd is om te stoppen,
  • je geeft (andere) belangrijke dingen op in je leven maar je wilt dat eigenlijk niet meer.

Opgeven is niet altijd eenvoudig. Dan is het eerst tijd om na te denken. En niet in de emotie op het moment van tegenslag (bruiloft gaat niet door, nieuwe functie gaat niet door) een ondoordacht besluit te nemen. Meestal met radicale en onbedoelde gevolgen.

Op welke 4 aspecten moet je dan letten om geen overhaaste (en dus verkeerde) beslissingen te nemen?
  1. Begrijp je gevoelens

    Kun jij de gevoelens herkennen die je hebt tijdens of na je tegenslag? Heb je misschien alle hoop verloren? Denk je dat nooit meer gelukkig wordt?  Denk je dat de anderen denken dat je die nieuwe baan niet aan kan?  
    De les is hier dat je besluit dat je nooit je emotie kan zijn en dus dat je dan geen weloverwogen beslissing neemt. Relativeer eerst en maak dan een keuze. Door bijvoorbeeld iets anders te gaan doen, dan een lijst met voor en tegens op te stellen. Dan doe je het goed.

  2. Wees veerkrachtig, ga voor de lange termijn

    Een beslissing genomen in een split second kan nog jaaaaaren doorsudderen. Denk goed na of de keuze die je nu maakt, onder druk van de emotie en het gevoel van dat het probleem weg moet gaan, het beste voor jou is op de lange termijn. Als de kans groot is dat je de beslissing herkent als een paniekreactie dan ga je voor de korte termijn en dat is niet veerkrachtig. 

  3.  Herken de paniek, maar ook de euforie.
    Als je in paniek bent, dan is de kans groot dat je omstandigheden (of je ze nou positief of negatief ziet) verkeerd interpreteert. Welke omstandigheden hebben invloed op de beslissingen die je wilt nemen? Is dat betrouwbaar te noemen?

  4.  Luister ook naar anderen.
    Als je je focus te klein maakt om doelen na te streven, dan heb je iets bijzonders: je hebt geen oogkleppen op maar wel tunnelvisie. Bespreek daarom met mensen die jij vertrouwt alle mogelijke scenario’s. Misschien zie je iets over het hoofd en krijg je een Aha-gevoel waardoor je nieuwe mogelijkheden ziet en je staat er niet alleen voor.

  5. En die vriendin? Die heeft de relatie beëindigd. Met pijn in haar hart. Ze is dankbaar voor de goede herinneringen die ze samen hebben gemaakt.

    Ze heeft de veerkracht gevonden in een duidelijke toekomstvisie met een man die haar op de eerste plaats zet, werk waar ze heel goed in is en daarmee het verschil uitmaakt in het leven van anderen en zij zichzelf op de eerste plaats gezet. En daarmee ook haar plannen voor een liefdevol gezin.

    Haar veerkracht ontleent ze nu door een duidelijke visie op de toekomst: ze weet nu wie ze is, ze weet nu wat ze echt wil, ze gaat er voor.  

Thích Nhất Hạnh

-zen master-

If we believe that tomorrow will be better, we can bear hardship today. 


>