6 manieren om hoop te houden en te versterken

De data raakt op. Help! En data dat is de brandstof voor AI modellen. Online data, dus jouw artikelen en posts op internet. De berichten van experts en deskundigen die gewaardeerd worden en veel bezocht wordt, raakt op.

Verdwijnt dat dan of zoiets? Is er een Bermuda-driehoek of een zwart gat op internet gevonden? Is de Google zoekmachine stuk?

Voor het trainen van AI modellen als ChatGPT, Gemini en Claude wordt digitale data gebruikt.

En dan geldt: hoe meer data, hoe beter A.I. modellen werken. AI-modellen worden nauwkeuriger en menselijker worden met meer gegevens.

Hoe meer boeken, essays en andere informatie er wordt gelezen door mensen, hoe meer we weten, hoe meer we begrijpen en hoe beter we verbanden kunnen leggen. Dat geldt ook zo voor grote taalmodellen, de AI-systemen die de basis vormen van chatbots. Ze worden nauwkeuriger en krachtiger als ze meer gegevens krijgen.

Sommige grote taalmodellen, zoals OpenAI's GPT-3 werden getraind op honderden miljarden ‘tokens’. Tokens zijn hele woorden of stukjes woorden. De meest nieuw AI modellen werden getraind op meer dan drie biljoen tokens.

Chat GPT-3 werd getraind op miljarden voornamelijk Engelstalige websites, boeken en Wikipedia-artikelen verzameld van het internet. Maar openbaar beschikbare online data om A.I.-modellen te ontwikkelen, wordt sneller opgebruikt dan nieuwe data wordt geproduceerd.

Digitale data van hoge kwaliteit zal in 2026 op zijn. ‘Van hoge kwaliteit’ betekent professionals en deskundigen hebben teksten geschreven, die andere deskundigen gecontroleerd hebben, citeren en hergebruiken om hun zienswijze te geven. Die data wordt dus doorgegeven aan elkaar.

Techbedrijven doen er alles aan om meer en nieuwe data te verkrijgen. De makers van ChatGPT (OpenAI) , Google (Gemini) en Meta (FaceBook) zoeken nieuwe manieren om data te verzamelen.

Ze veranderen hun gebruikersvoorwaarden zodat ze de data in de gratis versies bijvoorbeeld kunnen gebruiken.

Als er niet genoeg diamanten zijn, dan maak je er zelf eentje in een laboratorium. Dat heet dan een 'synthetische diamant'. Kun je er toch geld mee verdienen.

Bij data kunnen we ook overschakelen op 'synthetische' data. Data gemaakt door een AI model en daarmee andere AI’s gaan trainen. Synthetische data is riskant omdat A.I.-modellen fouten kunnen maken. Dat heet dan geen liegen maar hallucineren. Alleen jij en ik weet dan dat de informatie niet klopt, maar hoe kan de AI dat doen? Anders blijft die foute data overal in doorwerken.

Wordt vervolgd.

Op de nascholingsdag van het Veerkrachtcollege, gaf kerndocent Maarten de Winter een heel interessante presentatie over veerkracht en hoop.  Dat gaf mij weer inspiratie om deze blog over hoop houden en te versterken te schrijven.

Hoop is een positief gevoel en een vertrouwen dat dingen beter zullen worden, zelfs in moeilijke tijden. Het kan ons helpen om veerkrachtig te blijven, ons te motiveren om door te gaan en ons te inspireren om ons best te doen. Hoop kan ons ook helpen om stress te verminderen, ons immuunsysteem te versterken en onze mentale en emotionele gezondheid te verbeteren.

Dit zijn 6 manieren om hoop te houden en te versterken:
  1. Focus op het positieve: Probeer je te richten op positieve ervaringen en gebeurtenissen in plaats van te blijven hangen in negatieve emoties en gedachten. Zoek naar dingen die je blij maken, zoals tijd doorbrengen met vrienden en familie, wandelen in de natuur, het lezen van een goed boek of luisteren naar muziek.
  2. Stel realistische doelen: Het stellen van doelen kan ons helpen om een gevoel van richting en doelgerichtheid te hebben. Probeer realistische doelen te stellen en werk eraan om ze te bereiken. Dit kan ons helpen om een gevoel van vooruitgang en voldoening te ervaren.
  3. Blijf actief: Fysieke activiteit kan ons helpen om ons beter te voelen en ons immuunsysteem te versterken. Probeer regelmatig te bewegen, zoals wandelen, fietsen of zwemmen.
  4. Zoek sociale steun: Het hebben van een ondersteunend netwerk kan ons helpen om ons beter te voelen en om te gaan met uitdagingen. Zoek steun bij vrienden, familie of een professionele hulpverlener als je dat nodig hebt.
  5. Wees dankbaar: Probeer elke dag te focussen op dingen waarvoor je dankbaar bent. Dit kan ons helpen om ons te richten op de positieve aspecten van ons leven en kan ons helpen om meer hoopvol en positief te zijn.
  6. Vertrouw op je eigen veerkracht: Herinner jezelf eraan dat je de kracht hebt om moeilijke tijden te overwinnen en om te gaan met uitdagingen. Wees trots op wat je al hebt bereikt en weet dat je de veerkracht hebt om verder te gaan en jezelf te blijven ontwikkelen.

Door deze 6 manieren om hoop te houden en te versterken in praktijk te brengen kun jezelf ondersteunen tijdens moeilijke tijden. Onthoud dat hoop een krachtig middel is om ons door de donkerste momenten heen te helpen en ons te inspireren om te blijven streven naar een betere toekomst.


Het kan moeilijk zijn om hoopvol te blijven tijdens schijnbaar hopeloze tijden. Schrijver Wajahat Ali deelt waardevolle wijsheid over hoe je niet op moet geven als het moeilijk wordt. Hij praat over de uitdagingen die hij heeft meegemaakt toen zijn dochter de diagnose kanker kreeg tijdens de COVID-19 pandemie. Hij noemt drie concrete dingen die we allemaal kunnen doen om de positieve kanten van ons leven te vinden en te investeren in hoop waar we kunnen.

Zijn eerste tip:  'Het is gemakkelijk om je hulpeloos, machteloos en stuurloos te voelen. Maar aan het einde van de dag, probeer los te laten wat je niet kunt controleren en richt je gewoon op wat je wel kunt controleren. De eenvoudige dingen. Zorg voor je dagelijkse taken. Iets dat je het gevoel geeft dat je enige controle hebt, en enige macht in deze wereld.'

'Investeer in vreugde' is zijn tweede tip. Wajahat Ali zegt daarover: 'Investeer actief in vreugde, elke dag opnieuw. Bijna zoals een workout. Je moet je eraan toewijden. Het moet een discipline zijn. Bouw en train die spier. De wereld heeft geen behoefte aan meer masochisten of martelaren. Het heeft geen behoefte aan meer overwerkte, overbelaste burnouts. Belangrijk nieuws: Jij verdient het om momenten van vreugde te hebben, zelfs als ze vluchtig zijn, elke dag dat je leeft. En je moet die momenten nemen, je moet ze pakken, je moet ze grijpen.  Ik hou van het drinken van chai. Ik maak elke dag een kopje chai, het maakt me gelukkig. Ongeacht hoeveel stress, pijn of ellende ik doorging, zorgde ik ervoor dat ik elke dag tijd investeerde, in dingen en mensen en ervaringen die me vreugde gaven.'

Zijn derde tip is: 'Investeer in het verhaal van hoop, omdat de alternatieven apathie en cynisme zijn. Investeren in hoop is pijnlijk. Het betekent dat je jezelf openstelt voor de mogelijkheid van pijn, verraad en teleurstelling. Het is gemakkelijker om cynisch te zijn, toch? Je verwacht niets, dus je verliest niets. Maar het betekent ook dat je jezelf altijd ziet als een soort toeschouwer vanaf de goedkoopste zitplaatsen. Dat je beste stuurman bent. Maar dan de beste stuurman aan wal. Je bent een toeschouwer die "Boe" roept en die geen oplossingen roept, in plaats van een deelnemer in de ring waar je neus platgeslagen kan worden, maar tenminste wel actie onderneemt.'

Als je geabboneerd bent op mijn nieuwsbrief dan ken je het super inspirerende verhaal van de man in de arena. Dat verwijst ook hiernaar. Ken je dat verhaal niet? Schrijf je in op mijn nieuwsbrief en dan kun je alsnog dat verhaal lezen.

Met deze 6 manieren van hoop houden en versterken en de uitwerking van deze manieren door de drie tips van Wajahat Ali, kun je nu aan de slag. Je versterkt en ontwikkelt jouw veerkracht. Mooi toch? Just do it.


>