Dag 4: Een grafrede terwijl de ander nog leeft. Luguber? Wel nee, juist heel goed voor je!

Zullen we ons eens een beetje kwetsbaar opstellen? Dat doen we door dankbaarheid te beoefenen.  Voor de oefening van vandaag gaan we iemand bedanken.

Klinkt eenvoudig, is het niet.

In december 2022 overleed de vader van mijn vrouw. Ik had met hem, mijn schoonvader, een goede en warme relatie. Tijdens de uitvaart hebben we herinneringen opgehaald en verteld waar we dankbaar voor waren. Ik vertelde in mijn toespraak (mijn grafrede) dat alles wat wij tijdens de afscheidsceremonie verteld hebben ook bij hem al bekend was. Hij heeft dus tijdens zijn leven en welzijn onze dankbaarheid gevoeld. Het werd dus een viering van zijn leven. 

We hebben hem (tijdens zijn leven) ook wel eens verteld dat het een ontzettend eigenwijze man was en dat hij kon praten als Brugman - zeg maar gerusten een ontzettende punt puntje kon zijn. Hij wist dus wat we van hem dachten, en waarschijnlijk is dat de reden dat ik niet in zijn testament werd opgenomen als een van de erven. Ik werd wel genoemd in dat testament, maar dan in de zin met '......krijgt geen cent.'

[Dit is een grapje, moest ik van mijn vrouw zeggen, dat was echt een grapje!]

Stel je nou eens voor dat we niet wachten tot het einde van het leven van iemand. Maar nu al een grafrede zouden schrijven. Dat zou een dus eigenlijk een toespraak vol dankbaarheid zijn. Het schrijven van een 'dankbaarheidstoespraak' kan leiden tot groter geluk en welzijn.  Door het schrijven van een toespraak waarin je dank uitdrukt voor iemand of iets, voel je je meer verbonden voelen met anderen, kun je je meer tevreden voelen met jouw leven, en voel je je zelfverzekerder.

Een studie uitgevoerd door de Universiteit van California toonde aan dat de deelnemers die wekelijks een dankbaarheidstoespraak schreven, een toename van positieve emoties, grotere tevredenheid met het leven en minder symptomen van depressie ervaarden. En dus kan bijdragen aan een verbetering van de mentale gezondheid en welzijn.

Het schrijven van een dankbaarheidstoespraak kan een eenvoudige, maar krachtige manier zijn om de positiviteit in je leven te vergroten. Het helpt je om je te concentreren op de dingen waar je dankbaar voor bent, in plaats van te blijven hangen in negativiteit en zorgen. Bovendien kan het delen van deze brief met de persoon waar je dankbaar voor bent, ook leiden tot versterking van relaties en verbetering van communicatie.

Het is een eenvoudige maar krachtige stap naar een gelukkiger leven.

Door het schrijven van een dankbaarheidstoespraak zet je de ander in het zonnetje door nog een keer te benoemen wat die ander heeft gedaan voor jou. Om jou te steunen, verder te brengen, dat ene compliment te geven, die schouder toen je het nodig had. Misschien wel ontzettend het verschil uit heeft gemaakt. Denk eens na over jouw leven: waar, wie of hoe je zou zijn geweest zonder de hulp van die persoon. 


Extra uitleg (in het Engels) - kijk naar de video van Andrea Driessen.

The profound power of gratitude and "living eulogies"

Why do we often wait so long to recognize each other's gifts? Why are the truest compliments for the people we love often said only after they're no longer around to hear and savor them? Andrea Driessen makes the case for writing eulogies for the living, sharing the power of "Gracenotes" to offer connection on a deeper level and dispel any regrets of waiting until a loved one's death to appreciate their presence in your life.


Dag 4: Spreek je dankbaarheid uit. Aan iemand die leeft.

Meestal zijn we dankbaar bij iemand's afscheid: die leuke collega krijgt een nieuwe baan en vertrekt, de buurvrouw gaat verhuizen, de huisarts met pensioen. Of inderdaad bij een jubilea of overlijden.

Bedenk dan waar je die persoon voor zou willen bedanken, als je ze nooit meer zou zien. Denk een paar minuten na, en schrijf dan op wat je wilt vertellen, met zo veel mogelijk voorbeelden. Dat maakt het persoonlijk. En zorgt dat het de ander raakt.  Niet proberen perfect te maken, laat het gewoon recht uit je hart komen. En dat merkt die ander, dat weet ik zeker.

En dan verstuur je het : per e-mail, WhatsApp, met een handgeschreven kaart of bij de kerstkaart, het mag zelfs per email. De vorm doet het er niet toe. Het daadwerkelijk verzenden wel. 

De gelukkigste mensen nemen expliciet de tijd om de mensen die zij waarderen (en misschien zelfs een beetje zijn van gaan houden) dat ook te laten weten. Het schrijven en het ontvangen van een WhatsApp berichtje om te bedanken heeft een onmiddellijk positief effect op gevoelens van welzijn, verbondenheid en welbevinden voor zowel de afzender en de ontvanger.  Dit wordt ondersteund door onderzoek.

En is het nou gek om mensen die je elke dag ziet of een hele tijd niet gezien of gesproken hebt, gewoon zo maar uit het niets een bedankje te sturen? Nou, laat je niet tegenhouden zou ik zeggen. De ontvanger is alleen maar blij met jouw bedankje. Het feit dat je de moeite hebt genomen om dat te schrijven en te versturen, dat is waar de ontvanger zich op richt. Dat kan ik dan ook weer laten zien door onderzoek uit 2022 van de Universiteit van Pittsburgh. 


Thorsten Bakker en zijn zus

Klik hier om de hele dankbrief te lezen.


En na het overlijden van mijn schoonvader? Ik reed naar zijn huis waar mijn vrouw, haar zus en haar partner al aanwezig waren. Ik ging naar binnen, zoende en omhelsde mijn vrouw en condoleerde haar met het verlies van haar geliefde vader. Daarna draaide ik mij om om mijn schoonzus te condoleren. Toen ik dat had gedaan, zei zij: 'Thorsten, ik wil je even bedanken voor alles wat je voor mijn vader hebt gedaan; je stond altijd voor hem klaar.' Daar kreeg ik tranen van in mijn ogen en ik ademde even diep in. Van dankbaarheid, van de lieve erkenning.

(En dan toch geen geld he in dat testament...... grapje, grapje!

Opdracht van dag 4: schrijf een bedankbrief voor iemand die je al een tijdje niet gezien of gesproken hebt en verstuur dat bericht dan ook. En laat hieronder weten wat je hebt gedaan en welke reactie je terugkreeg.


Extra opdracht: Maak  met je partner een dankbaarheidslijst. (klik hier)

Door dankbaarheid te beoefenen kun je de relatie en de band met jouw partner verstevigen. Ik noem mijn echtgenote altijd 'mijn betere helft'. Maar is dat ook waar? Ik denk van wel als ik 10 specifieke dingen op schrijf die zij heeft gedaan waar ik dankbaar voor ben. En dat doe ik dan met zo veel mogelijk voorbeelden en details.

En dat kun jij ook doen met je partner. Kijk naar jouw partner en lees elk opgeschreven ding op. Vertel hoe jij je daarbij voelt en met je doet. Daarna doet jouw partner hetzelfde voor jou.

Je schrijft dus niet over de mooie karaktereigenschappen maar vertelt over wat zij of hij specifiek heeft gedaan, welk gebaar zij heeft gemaakt waar jij blij bent van geworden. 
Op die manier wordt er helder gemaakt wat jouw partner echt en concreet heeft gedaan om jou te steunen. Want veel dingen om dankbaar voor te zijn, raken uit het zicht door de waan van de dag of als we zelf niet goed in ons vel zitten. Door hier echt aan te werken, echt mee bezig te zijn, versterk je je gezamenlijke band. Op een makkelijke maar impactvolle manier.

Extra opdracht: Laat met Nieuwjaar audio bedankjes achter (klik hier)

Op Nieuwjaarsdag stuur ik 20 willekeurige mensen een persoonlijke boodschap door een audio opname te versturen. De audio opname spreek ik per persoon in op bijvoorbeeld WhatsApp en verzend ik. 

In de boodschap vertel ik wat de persoon voor mij betekent, geef ik voorbeelden waarvoor ik ze bedank en sluit ik nog een keer af met een Nieuwjaarswens.

Het voordeel is dat ik niemand wakker bel, mij kan concentreren op de boodschap en ik voel mij direct vol energie bij de start van het nieuwe jaar.


Opdracht van dag 4: schrijf een bedankbrief voor iemand die je al een tijdje niet gezien of gesproken hebt en verstuur dat bericht dan ook. En laat hieronder weten wat je hebt gedaan en welke reactie je terugkreeg.


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Pen
>